Mijn lessen mandalatekenen

Mandala – rozet in vier met zwanenDe basis- en de vervolgcursus die ik al vanaf het begin geef is in opzet al die jaren grotendeels hetzelfde gebleven. De opbouw is zodanig dat iedereen er goed mee aan het werk kan. Ik werk namelijk met de basiselementen, zoals je die meestal in mandalatekeningen gebruikt worden, o.a. vormprincipes, symmetrie, spiegelbeeld, rozetten, geometrische vormen, eenvoudig knoopwerk en het gebruik van symboliek.
Het lijnen- en vormenspel is gemakkelijk uit te breiden met wat jij maar wilt in je mandala’s. Door gummen, het toevoegen van lijnen en extra vormen en vooral het kleuren, zorg je voor een mandala die helemaal van jezelf is.
Elke les bouw je verder aan je vaardigheden om je mandala’s meer inhoud en betekenis te geven.
Naast deze basistechnieken leer ik je vooral ook kleurtechniek aan. Je leert kleurverloop aan brengen, waardoor kleuren langzaam van licht naar donker overgaan. Hiervoor ga je met kleur over kleur aan het werk. Je mandala ziet er zo meteen aantrekkelijker uit.

Mandala – vormprincipes met boomAansluitend aan de eerste twee cursussen is er een cursus chakratekenen. In deze cursus maak je van elk van de zeven chakra’s een tekening. Daarnaast maak je op een lichaam een overzichtstekening van alle chakra’s in het klein.

Na het chakratekenen bied ik de mogelijkheid om mandalasymboolkaarten te maken. Aan de hand van thema’s ga je je eigen symboolkaarten maken.

Hierna komen de lessen voor de gevorderden. Ik houd ervan te vernieuwen. Lessen en tekeningen moeten niet steeds hetzelfde zijn, daarom heb ik thema’s uit de begincursussen uitgewerkt. Omdat ik ieder jaar wel weer een nieuw thema bedenk, groeit de lijst met tekenonderwerpen gestaag en omvat nu ongeveer 30 thema’s.

Mandala - levensboom

Levensboom

Voor de start van het nieuwe cursusjaar werk ik nieuwe thema’s volledig uit. Een onderwerp bestaat gewoonlijk uit een achtergrond verhaal, passende illustraties, werktekeningen en uitgewerkte tekeningen van mijzelf.
In overleg met mijn cursisten kies ik elk voorjaar hier de thema’s voor de lessen Bijzondere mandala’s uit voor het volgende cursusjaar.
Mijn cursisten vinden het fijn dat ze altijd weer opnieuw een uitdaging aangeboden krijgen in de vorm van nieuwe of vernieuwde onderwerpen.

Ik vind het heel belangrijk voor mijn cursisten dat ze leren hun eigen creativiteit te ontwikkelen en hun eigen ideeën bij het tekenen durven uit te werken. Vrijheid in het maken van eigen keuzes is daarbij van groot belang. Wat mij betreft zijn er geen beperkingen wanneer iemand een mandala tekent, alles mag en alles kan.
Cursisten van de cursus “Bijzondere mandala’s” kunnen en mogen alle creatieve mogelijkheden van zichzelf volledig gebruiken.

Boeken

Vanaf het eerste begin heb ik altijd zelf voor mijn lesmateriaal gezorgd. Mijn eerste lesboeken waren handgeschreven en helemaal in zwart-wit. Nu gaat alles via de computer, zijn veel tekeningen in kleur waardoor het lesboek er veel beter uitziet.
Wat hetzelfde is gebleven, is mijn idee dat een lesboek er goed verzorgd uit moet zien. De achtergrondinformatie moet goed zijn, alle tekeningen van mezelf en van andere illustraties wil ik weten of ik ze mag gebruiken.

Het maken van mijn eigen lesboeken was voor mij een stimulans om ook “echte” boeken te gaan maken. Het “Chakra kleur- en werkboek” is ontstaan uit mijn eigen lesboek dat ik jarenlang gebruikt heb.

Mijn ideeën “vertaal” ik in tekeningen en tijdens het tekenen ontstaat de inhoud van het boek. Pim en ik bekijken dan de tekeningen en samen bespreken we de opzet zoals ik die in mijn hoofd heb. Ik vertel wat er aan tekst in moet komen en Pim zet het leesbaar op papier. Deze fase is intensief, tijdrovend en kost letterlijk veel papier.

Het is heel stimulerend voor ons wanneer we de eerste proef van tekeningen en tekst, door de vormgever opgemaakt, in onze handen houden. Heel apart en toch ook weer heel gewoon is het om het eerste echte exemplaar van een boek door te bladeren.
Bij Uitgeverij Akasha zijn de volgende boeken van mij en waaraan ik heb meegewerkt verschenen:

Mandalaboek Mandala kleur- en werkboek

Mandala kleur- en werkboek

Mandalaboek Chakra kleur- en werkboek

Chakra kleur- en werkboek

Mandalaboek Kindermandala’s om in te kleuren

Kindermandala’s om in te kleuren

Mandalaboek Numerologische mandala’s

Numerologische mandala’s

Mandalaboek Mandala’s tekenen met kolams

Mandala’s tekenen met kolams

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Als het nodig is, word ik altijd door Pim, onze kinderen en kleinkinderen geholpen. Dit varieert van stukken schrijven, folders ontwerpen, het leesbaar maken en het corrigeren van teksten, het maken van tekeningen of een goed gesprek over een nieuw uit te werken thema. Ieder doet dat op geheel eigen manier.

Corine, mijn oudste dochter, en ik werken geregeld samen aan tekeningen en praten dan veel over onze creatieve bezigheden. Samen hebben we het “Mandala kleurboek voor kinderen” gemaakt.
Corine heeft twee mandalaboeken voor kinderen gemaakt en als laatste een boek over het tekenen van Boeddha’s, “De mandala van de vijf Boeddha’s”.

Met de kleinkinderen teken ik veel. Het liefst gebruiken ze mijn kleurpotloden en in mijn nieuwste boek “Mandala’s tekenen met kolams” hebben ze voor het kinderhoofdstuk een aantal tekeningen gemaakt.

Hannie de Jong – docent mandalatekenen Tekenen met de kleinkinderen

Tekenen met de kleinkinderen

Het is heel gezellig als ze bij mij in mijn lesruimte aan het werk zijn. Ik vind het heel leuk om te horen hoe ze met elkaar overleggen over wat ze gaan tekenen en welke kleuren ze zullen gebruiken. Aan mij vragen ze altijd wat ik er van vind of ik ze ergens mee wil helpen en verder praten we met elkaar over van alles en nog wat.